Vanuit onze zorgvragers ontvangen we regelmatig vragen omtrent de wet- en regelgeving over de inzet van zzp’ers in de zorg. Hieronder vind je de meest gestelde vragen met antwoorden van dit moment.
1. Stoppen met het inhuren van ZZP’ers zou betekenen dat de krapte nog groter wordt. Wat zijn eventuele oplossingen?
Als organisatie is het belangrijk om een visie en beleid te ontwikkelen op het gebied van flex. Flex kan op verschillende manier ingericht worden, zowel vanuit interne flexibele formatie als inhuur. Ja, wanneer je stopt met de inhuur van ZZP’ers wordt de krapte groter. Bekijk daarom waarom je nu ZZP’ers inhuurt. Ligt dat aan hoog verzuim en uitstroom? Dan adviseren we om preventief in te spelen op verzuim en uitstroom te beperken zodat je grip houdt op inhuur. Er blijft dan een balans. Belangrijk hierbij is om ook te blijven polsen bij de teams op de werkvloer, indien zij een hoge werkdruk ervaren door terugbreng van externe flex, kan dit leiden tot ziekteverzuim. Meer informatie hierover.
2. Wat is het risico om door te gaan met inhuur, gezien de Belastingdienst niet bij de ontwikkeling van het Fiscaal Kompas betrokken is geweest?
Het risico is dat tijdens onderzoek door de Belastingdienst wordt geoordeeld dat er sprake is van fictieve dienstbetrekking. Dit oordeel leidt tot aanwijzingen en op een later moment mogelijk tot naheffing. De vraag is of het oordeel van de Belastingdienst klopt. Dat oordeel is aan de rechter. Het risico is dus dat de Belastingdienst de werkwijze van het Fiscaal Kompas niet volgt en er verzet moet worden gepleegd tegen het oordeel van Belastingdienst.
3. Is er een maximum boete? Of is daar nog geen duidelijkheid over?
De ZZP’er draagt zelf inkomstenbelasting af. Hier is de ZZP’er ook zelf verantwoordelijk voor indien er naheffing plaats vindt. Als beoordeeld wordt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid zal er eerst een aanwijzing gegeven worden door de Belastingdienst, zodat de situatie verbeterd kan worden in een afgesproken periode. Beoordeelt de Belastingdienst na die periode alsnog dat sprake is van schijnzelfstandigheid dan zal je als opdrachtgever alleen naheffingen betalen over de werkgeverslasten, en er kan een vergrijpboete opgelegd worden die maximaal 10% tot 25% over het bedrag berekend wat niet is betaald is aan de Belastingdienst. Er wordt niet gecontroleerd in de periode voor 01-01-2025 en boetes worden alleen gegeven wanneer je als opdrachtgever de niet toegestane situatie moedwillig en doelbewust in stand houdt. Staatssecretaris Idsinga heeft aangegeven zeer terughoudend te zijn met boetes. Meer informatie hierover.
4. Waar kunnen teamleiders/managers op letten bij het inhuren van ZZP’ers?
- Let erop dat er aanwijzingen gegeven kunnen worden m.b.t. het doel van de opdracht en niet de wijze van de uitvoering;
- Deel de overeenkomst die gesloten is met de teamleiders / managers, zodat duidelijk wordt waar de wederzijdse verantwoordelijkheden liggen;
- Sta een ZZP’er toe een eigen bedrijfsnaam en logo zichtbaar te dragen;
- Neem ZZP’ers niet mee in personeelsactiviteiten of presentjes;
- Maak de verantwoordelijkheid voor de inhuur ook een belang van teamleiders / managers en vraag hen te checken of de kandidaat past bij de opdracht;
- We hebben een infographic beschikbaar waarin er verschillende praktische tips gegeven worden ten aanzien van de samenwerking met de ZZP’ers. Indien je die nog niet ontvangen hebt kan deze infographic opgevraagd worden.
5. Komt de krapte op de arbeidsmarkt niet juist doordat er veel zorgmedewerkers ZZP’er zijn geworden de laatste jaren? Zijn daar onderzoeken naar geweest?
De krapte op de arbeidsmarkt komt niet doordat er mensen uit loondienst gaan om ZZP’ers te worden. Een deel van de mensen(10%) die ontslag neemt wil in de zorg blijven, maar dan als ZZP’er. Op die manier blijft hun capaciteit juist beschikbaar voor de zorg. Een ander groot deel verlaat namelijk de zorg. Wat je ook ziet is dat er veel ZZP’ers zijn die hun latente capaciteit benutten door als ZZP’er te werken, bijvoorbeeld omdat ze in een loondienst verband geen grotere contracten kunnen krijgen dan 24 uur.
RegioPlus doet regelmatig een uitstroomonderzoek: Factsheet verdieping uitstroom onderzoek 2022 – RegioPlus.
Lees ook meer hierover via deze link.
6. Wat zijn de mogelijkheden voor hybride contracten voor PNIL in de zorg?
Er zijn tal van mogelijkheden, maar het succes valt of staat met of het aansluit bij de wensen en mogelijkheden van de zorgprofessional. Het is echter niet mogelijk om gelijktijdig te werken als medewerker in loondienst en als ZZP’er voor dezelfde opdrachtgever.
7. Hoe zie je de verstandshouding van gezag op de werkvloer in de verschillende niveaus van inzet in de zorg? (Helpende ZZP’er die aansturing krijgt van VIG/VP medewerkers)
Hierbij is het belangrijk om te kijken of de ZZP’er zelfstandig werkt, dus zonder werkinhoudelijke aansturing. Aansturing op het resultaat mag wel. Alle ZZP’ers die PuurZorg bemiddelt zijn opgenomen in de Lrza en zijn solistische werkende zorgverleners (Wkkgz).
8. Hoe werkt het met adhoc en losse diensten? Moet er dan bij worden gehouden hoeveel uur er wordt ingehuurd?
Bij ad-hoc en losse diensten gaan dezelfde uitgangspunten op. Dus wat is de duur? Werkt een ZZP’er gedurende 6 maanden regelmatig losse diensten, of doet hij dit 3 jaar? En wat is de hoeveelheid uren in totaal? Kan een ZZP’er naast het aantal uur wat hij werkt met losse diensten ook nog minimaal 30% van zijn inkomen verdienen met opdrachten elders?
9. Wat zijn de voor- en nadelen van het inhuren van ZZP’ers, zonder tussenkomst van een bemiddelaar?
Voor een goed antwoord op maat is advies vanuit een fiscaal-jurist nodig. Tussenkomst kan niet altijd voorkomen dat een zorgorganisatie geen aansprakelijkheid draagt op schijnzelfstandigheid. Gebruik van het Fiscaal Kompas is in alle gevallen, dus richting een ZZP’er (direct) of een bureau (tussenkomst), hoe dan ook aan te bevelen.
10. Zijn er ook aparte eisen aan een ZZP’er die daarnaast ook ergens anders in loondienst is?
De eisen voor een ZZP’er die werkzaamheden doet als ZZP’er naast het dienstverband, zijn vanuit zorgwetgeving dezelfde als een fulltime ondernemer. Bij ons stappenplan adviseren we altijd om de werkgever te informeren.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.